Buffeln


flickr photo shared by Shohei Hanazaki under a Creative Commons ( BY-NC-ND ) license

“Om du är en poet, ser du klart att ett moln flyter runt i det här pappret. Utan ett moln, skulle det inte bli något regn; utan regn, kan inte träd växa; Utan träd, kan vi inte göra papper. Molnet är essensiellt för att pappret ska existera. Om inte molnet var här, skulle inte pappret vara det heller”.

-Thich Nhat Hanh

Introduktion

Låt din fantasi färdas, färdas tillbaka i tiden och ut över Det stora slättlandet (The Great Plains - de centrala delarna av United States of America), till en tid när amerikanska urinivånare kallade det här landet sitt hem. Rikta din fantasi specifikt mot vad som man nog kan påstå var det viktigaste för dem, oavsett vilken stam de kom ifrån; buffeln. Dödandet av en buffel var mer än att bara få mat för befolkningen, det var en väsentlig del av nästan hela deras liv. Deras relation till djuret kan användas som ett nästan perfekt exempel av förkroppsligandet av hållbarhet. Deras förmåga att skapa många saker (produkter) från en buffel (källa) är helt omvänd dagens civilisation (använda flera källor för att skapa en produkt).

Aktivitetstyp

Grupp / Empirisk

Tidsram

1-2 timmar

Lärandemål

  • Förstå hur sammankopplade vi är med den naturliga världen

  • Inse hur små objekt är relaterade till ett komplext nät av andra saker

Utförande

Förutsättningar (material och verktyg):

  • Modernt processerat livsmedel (vi använder oss av exemplet chipspåsar)

  • Blädderblock och penna

  • Tomma papper

  • Pennor

Instruktioner steg-för-steg:

  1. Berätta för gruppen en variant av följande historia: “Vi är en stam av amerikanska urinivånare som har tappat bort oss i Det stora slättlandet. Vår nödmat börjar ta slut och det var flera dagar sedan vi åt ordentligt, vi börjar bli riktigt hungriga! Vi vet att om vi vill överleva länge nog för att ha chans att hitta hem, måste vi hitta och döda en buffel så snart som möjligt. Precis när allt hopp nästan är borta, slutligen, i horisonten: ljudet av åska! Moln av damm! En buffelhjord! Vi är alla duktiga jägare, så innan vi vet ordet av sitter vi runt en lägereld, mätta och belåtna efter en underbar buffel- måltid. Det mesta av buffeln väntar dock på att användas. Vi är tacksamma för den gåv som buffeln är och vi vet att vi med visdom måste använda så mycket vi kan av den. Vi tänker inte låta något gå till spillo.”

  2. Be nu gruppen att förslå vad som kan göras av resten av buffeln, vad kan de ge förutom mat? Anteckna på blädderblocket allt eftersom gruppen skriker ut förslag. (Avsätt 5-10 minuter för detta).

    1. Om gruppen fastnar någonstans, kolla på den här bilden och förslå ett eller två alternativ för deltagarna.

  3. Dela nu upp gruppen i mindre konstellationer om 3-4 personer. Varje grupp ska ha följande:

    1. Pennor och papper

    2. En påse chips (eller annan processerad mat)

  4. Instruera grupperna att rita en påse chips i mitten av pappret och sedan i några minuter att utforska och tänka kring produkten. Var kommer den ifrån, hur är den producerad, dess nuvarande användning och form, framtiden, den kompletta livscykeln..? Nu är vi redo att skapa det här objektets historia. Den centrala frågan är: Vad krävdes för att få det här objektet till platsen framför dig. Utelämna ingenting!

  5. Grupperna ska rita aspekter av objektets historia och sedan ansluta dem till objektet i mitten med en linje. (Avsätt 20 minuter för hela övningen).

    1. En bra början är att bryta ned objektet i sina enskilda komponenter (t.ex. påsen, saltet, andra ingredienser, chipsen själva, tillsatser) och sedan spåra ursprunget för varje komponent individuellt.

    2. Därifrån kan ni grena ut vidare. T.ex. chipsen kommer från en potatis, potatisen är (med en linje) länkad till en bonde, en traktor, solen, vattnet etc. Traktorn kräver olja, vatten, bränsle och metall för att tillverkas etc etc.

    3. Uppmuntra gruppen att vara så precis och grundlig som möjligt, att ta med transporter av individuella ingredienser till fabriker, tillagningsprocessen, paketering, bekämpningsmedel, gödsel etc. Allting kommer någonstans ifrån.

  6. Samla åter gruppen för diskussion, ge tid för varje grupp att studera de andras teckningar och att jämföra dem med sina egna. Tänker någon på något som de andra missat? Ser alla likadana ut? Hur skiljer sig detta mot den amerikanska ursprungsbefolkningens relation till mat, generellt sett och mer specifikt med buffeln?

Länkar

Reflektion

  • Kan du ge några exempel på moderna situationer där flera produkter produceras från en källa?

  • Hur skulle det förändra vår värld om vi använde “buffelprincipen” för det mesta av det vi producerar?

Inlämning

Ladda upp 1 foto på teckningen och skicka in din nedskrivna reflektion på Moodle (så att andra kan ge dig feedback). Instruktioner på hur du laddar upp en bild i Moodle eller hur du skickar in reflektionen hittar du här: Instruktioner för inlämning & uppladdning

Utvärdering

Ge feedback till minst en deltagare som har genomfört den här aktiviteten. Instruktioner för att ge feedback hittar du här: Instruktioner för feedback

Författare

Creative Commons - ySI4R Content Team (adaptation of Chris Uhls “Transforming the Ordinary”)

(Det finns ännu inga diskussionsämnen i detta forum)