Razdeli banano


flickr photo shared by allispossible.org.uk under a Creative Commons ( BY-NC ) license

Uvod

“Kupec ima vedno prav!” – trdi dogma k rasti usmerjenega potrošniškega stroja. Pravi, da potrošniki najbolje vedo, kako in kaj in da se lahko sami odločajo. Po drugi strani so potrošniki v supermarketih postavljeni pred neskončno možnosti izbire. Kaj, če imajo pri tem zavezane oči in se odločajo samo na podlagi razmerja med kakovostjo in ceno?


Brez pomisleka kupujemo uvoženo hrano, saj je cenovno občutno ugodnejša kot lokalna. Poleg tega večino časa nimamo niti približne predstave o tem, kdo proizvaja našo hrano. Za večino potrošnikov so to samo “duhovi”, o katerih ne vemo nič. So jih obravnavali pravično, medtem ko so vzgajali ali pripravljali našo hrano, so bili izpostavljeni kemikalijam, so bili spodobno plačani (so sploh bili plačani)? Preko hrane, ki jo kupujemo, smo povezani z ljudmi po celem svetu. Veliko izdelkov v naših supermarketih je narejenih iz surovin, ki so bile uvožene z globalnega juga, in veliko delavcev, ki proizvajajo te surovine, ni plačanih dovolj, da bi lahko živeli dostojno življenje. Predstavljajte si, da bi obstajal način, kako zagotoviti, da hrana, ki jo kupujemo, pride iz rok zdravih, zadovoljnih ljudi, ki so primerno plačani? Točno za to gre pri konceptu pravične trgovine - večja enakost na mednarodnem nivoju.


Ta aktivnost nudi vpogled v proizvodnjo banan in način, kako se prihodke razdeli med različne skupine, ki so vpletene v proizvodno verigo.

Tip aktivnosti

Skupinska / Izkustvena

Trajanje

30 do 45 minut

Učni izidi

  • Vpogled v delovanje proizvodnega procesa hrane in način, kako se delijo dobički

  • Razmislek o tem, kako lahko potrošniki sami izboljšamo situacijo

Navodila

Potrebni materiali in orodja:

  • 6 banan, ena za vsako skupino v prehranski verigi (v verigi je 5 skupin) in ena za zaključno predstavitev

  • 5 nožev, eden za vsako skupino

  • kartice z opisi vlog (neobvezno)

Navodila za izvedbo:

  1. Povejte skupini, da se bodo igrali igro, ki sledi poti banane - od tega, kako se jo proizvede in izvozi iz Latinske Amerike, do tega, kako pride v supermarket.

  2. Skupino razdelite v 5 manjših skupin, ki predstavljajo povezave v prehranski verigi (delavec, lastnik plantaže, ladjar, uvoznik na veliko, trgovec). Priskrbite navodila, kakšne odgovornosti nosi vsaka skupina v verigi in kakšni so stroški. Če želite, lahko pripravite kartice z detajli o vsaki vlogi; navdih za vloge lahko najdete v Podpornih datotekah (v angleškem jeziku). Vsaka skupina ima 5 minut časa za razmislek, kako učinkuje njihova vloga. Vse skupine naj razmislijo, kakšni stroški so povezani z vsakim od členov, npr. delavcem na plantaži: koliko ur dnevno dela? Koliko denarja lastnik plantaže porabi za pesticide in umetna gnojila? Kakšna je cena ladjarja in tovorne ladje za transport banan? Katere ostale stroške ima trgovec na drobno (supermarket) poleg stroškov za zaposlene?

  3. Udeleženci naj si predstavljajo, da banana stane 30 centov. Vsaka skupina naj oceni, koliko denarja bi dobili oni od vsake prodane banane. Dajte jim 5 minut za diskusijo in pripravo argumentov, pri čemer naj upoštevajo vse delo in vire, ki jih njihova vloga zahteva.

  4. Vsaka skupina dobi pravo banano, od katere odrežejo košček, ki predstavlja njihov del, kot se jim zdi da je pravično za njihovo vlogo na poti banane. Sestavite novo “banano” iz koščkov (najverjetneje bo 2-3 krat daljša od običajne banane).

  5. Vsaka skupina naj predstavi svoje argumente za njihov del, kar ponavadi privede do zneska več kot 30 centov. Začnite pogajanja in poskusite priti do zneska 30 centov. Pogajanja naj trajajo največ 15 minut, odvisno od navedenih argumentov.

  6. Na koncu razkrijte, koliko dobi kdo v verigi banane za 30 centov -  razrežite novo banano, da bolje ilustrirate dejanska razmerja (delavec na plantaži - 1 cent; lastnik plantaže - 6 centov; ladjar - 4,5 centov; uvoznik/trgovec na veliko - 8,5 centov in trgovec na malo/supermarket - 10 centov).

Podporne datoteke

Vir navdiha za aktivnost

Viri

Refleksija

  • Zakaj nekatere skupine dobijo občutno več kot druge? Je to pravična situacija?

  • Kdo ima moč, da situacijo lahko izboljša?

  • Razpravljajte o konceptu pravičnega deleža (fair share) - kaj lahko osebno naredimo, da podpremo delavce drugje po svetu, da uveljavijo svoje pravice?

Navodila za predložitev

Predložite kratek povzetek, kako so se mladi odzvali na to aktivnost - so bili presenečeni, da dobijo delavci tako malo? So naklonjeni temu, da bi privzeli prakse pravične trgovine v svojem življenju? Navodila, kako predložiti tekste in naložiti fotografije v Moodle, najdete tu: Navodila za predložitev in nalaganje gradiv

Navodila za ocenjevanje

Podajte povratne informacije vsaj enemu tečajniku, ki je opravil to aktivnost. Navodila za podajanje povratnih informacij najdete tu: Navodila za feedback

Avtor

Creative Commons - ySI4R Content Team (prilagojeno po igri, ki jo je objavil Christian Aid)


(V tem forumu še ni tem razprave)